Skip to main content

Babysitter - Damansara Damai

maafkan saya tetapi ini pendapat peribadi saya yang terluka.

Rindu nak menulis entry yang sarat. sebab selalu nye entry ntah hapehape.selalu cube taip di notepad tetapi gagal diabadikan sebab tk sempat habis satu perenggan dah ade kerje kene attend.sebenarnya hati saya masih lagi berbaur kecewa dengan sikap babysitter.

selalu memujuk diri Allah kan maha adil.maha mengetahui.mungkin ade hikmahnye.ade tempat yang lebih baik.

tetapi hati selalu teruji sebab benda-benda remeh.lalu terus mengaitkan dengan hal babysitter.

begini cerita nya..

lepas kelahiran baby D, saya dan suami masih lagi kabur pasal kepentingan babysitter/taska.kami sangka dengan bertanya SEORANG DUA masalah kami selesai..TARAAA saya rasa telah bertanya hampir separuh daya saya hilang.

kami mencari sehinggakan Baby D terpakse ditransportkan semula ke Ipoh.sampai la kami jumpa babysitter yang sekarang ni,mari kenali dengan nama M.saya telah meletakkan iklan di majalah.com dan beberapa orang telah menelefon saya.setelah fikir2 tapis2 dan berdoa saya memilih M sebagai pengasuh D.

rumah bersih.perabot hampir tiada di hall.suka bayi.umor 29.pengalaman sejak berumor 18tahun (katanye).hati agak girang (agak sebab jauh sikit dari rumah dan office).boleh la tahan orang nya kalau bersembang.

saya pula kerja sekitar KLCC.maka dari Kepong ke KLCC or otherwise,kalau jem/hujan memang akan lambat.dulu kebiasaan sebelum ade anak saya sampai rumah sekitar jam 6.30.so pada jangkaan saya saya boleh la mengambil anak dalam lingkungan 6.30-7.00ptg.

tetapi nasib tak menyebelahi saya.keadaan congested traffic agak teruk sebab kebelakangan ni hari hujan dan tiba2 kereta banyak.saya pernah paling lewat ambil anak pada pukul 8.

rupa2nye M ni tak suka dengan cara saya ambil anak lewat yang bukan hari2.Ya Allah sabar jela bukan kan die jugak dikira bekerja?ade time yang lambat ada yang cepat.honestly memang setiap hari rushing balik on time supaya sampai cepat.boleh pula die watsapp dengan memesan supaya jangan ambil anak lebih dari pukul 7.kalau nak charge OT pun saya masih ok.tetapi caj bulanan yang dia kenakan jugak agak tinggi berbanding babysitter sekitar kawasan.patut ke babysitter buat mcm tu?

M ni jugak agaknye susah sangat nak berkomunikasi dengan orang. sebabnye sejarah saya call die tak pernah angkat. tetapi kalau berbalas di watsapp memang pantas.dia ni jugak jenis yang tak boleh ditanya kalau anak calar/luka. mula la di watsap nanti die pesan macam2.tetapi bile berdepan tak mau pulak bercakap terus terang ape yang die tak suka.

so tambah depressing lagi die hanya watsap saya mengatakan "Urgent2 saya last jaga Baby D bulan nie. sebab nak ikot suami ke Penang". dan watsapp itu dihantar pada tengah bulan. bermakna saya cuma ada 2 minggu sahaja utk mencari BS yang baru dandjugak memuaskan hati.

M memang manusia yang otaknye tak pernah digunakan. sekurang2 bagila sebulan masa untuk saya mencari tempat baru.aku pun ade laki jugak tapi tak la nak ikot je kemana pegi.

Masa ambil D petang tu saya terus tanyakan die hal sebenar.tapi die mengelak dan menjawab pendek2 saja. memang menyakitkan hati aku!!!!kalau betul stress dengan aku kenapa tak berterus terang je?

Alhamdulillah saya dah jumpa tempat baru. kalau boleh nak proceed kan D ke Taska so kuranglah terjejas prasaan aku nak menghadap kalau ada perangai BS mcm tak sekolah ni lagi.tapi takde kosong pulak dan D agak kecil lagi.

pesan saya kepada babysitter:

1) komunikasi - 2 way communication itu sangat penting. memang salah aku jugak la tak jelaskan waktu2 diluar jangkaan. selain tu kalau tak puas hati, we always can discuss.and cari jalan penyelesaian. like in this situation saya boleh offer untuk bayar lebih (walau pun sebenarnye aku dah bayar tinggi).Ibu2 baru macm saya selalu akan banyak tanya. tetapi soalan2 saya selalunye tidakla keterlaluan.

2) faham waktu kerja ibu bapa - sebagaimana ibu bapa perlu amik cuti/alternatif lain bila BS ade hal, begitu jugak la dengan BS.kadang parent memang terpakse kerja lebih masa. 

3) commited dan amanah - memang sound cliche.tetapi dalam kerja pejabat jugak saya cuba praktikkan perkara2 ini. memang pada zahir sebab kewangan tetapi pada suatu sudut kerja2 tak kan dapat diselesaikan kalau pikirkan hal kewangan sahaja.

4) guna otak kalau dah memang tak nak jaga - ade satu kes saya baca, BS nye tak mau jaga die tinggal je baby luar rumah. Ya Allah.Mtk Jauh Dari Anak aku.

pada penilaian saya surirumah/bs yang tak bekerje ni pikiran die agak terbendung dan terlalu emosional. mungkin kerana kurang pergaulan?

ikotkan hati,mati.


Comments

  1. Saya rasa Mcm tau ajer siapa M Tu, Kalau org Yg sama, mmg Saya pun Kene, semoga org Mcm Nie mintak dijauhkan.. Aminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..so sekrg hantar kat mane? boleh email me at misseniz@gmail.com kalau nk ckp pape hehe

      Delete
  2. hahaha..mcm kenal jugak, husband die TUDM ke? kalau ye, mmg sy pun trus cari taska lps seminggu hantar, nasib mase tu still dlm cuti pantang and test hantar baby kat die. so ade mase la cari yg lain.

    ReplyDelete

Post a Comment

just say it allies!!!

Popular posts from this blog

review kasut christy ng

im a bit disappointed yesterday. as much as i wanted to go to the Christy Ng's shop, i failed to amuse myself.  this i my personal view. i am sorry if it hurt. located at Uptown Damansara, u can find the shop at the 2nd level of the building.to my surprise, as i think it will be located at the ground floor for easy visiting.nevermind. step in, i was welcomed by a shouting from one of the staff to another staff , "there's customer outside!".she pressed the lock to unlocked the door.next i was directed to a small room of shoes.i guess my bedroom is larger ;p  i prompted myself to take the shoes and try..omg the sales person warned me not to try the one which doesnt suit my feet.i wasss likeeee whattttt?never in my life i got such warned even i was in charles & keith. can u nice2 telling me ha? looking at the material itself,compared to the hike price, i reaaaallly dun give a damn.or in a nice2 word, memang tak sesuai la material verses harga .for the same

review butik pengantin - ipoh

Ipoh can be classified as a small town thus the option for brides could be a little narrow (in terms of material/design) but somehow its still helped. when i first did my survey on boutique, i was putting quite alot of hopes. i want something  similar  to the magazine.hehe. i had wrote a quick review remember? cakap melayu la plak.hehehe and finally i choose Butik Inai Pengantin located in Taman Soon Choon.nak pegi survey butik tak susah.but from my experience, it is more than enough if you compared 3-4 boutiques only.tak payah pening2.sebab itu pun dah ckup banyak dan makan byk masa tambah2 kalau u alls keje kat tempat lain. the time frame?dalam 5-6 bulan sebelum majlis.itu pun kalau bukan tarikh favorite.kalau tarikh fav mungkin lagi awal. saya pilih butik inai sebab: 1) dekat dengan rumah 2) ada pelamin bunga besar seperti yang diharapkan 3) kebanyakkan kedai yang saya survey adalah lebih kurang je harga die 4) assistant die  agak bagus jugak baran