Skip to main content

week 7 - buka buku

semalam pegi bukak buku di Metro Prima Kepong.dari review yang saya baca semua KKIA (Klinik Kesihatan Ibu dan Anak) tak bagus dari segi perkhidmatan, masa dan lain2. saya pun turut terpengaruh (tidak baik sekali) dan telah membuat sedikit persiapan mental. pertama dengan menelefon. bertanya ala kadar tentang hari sepatutnya datang dan nurse pun bercerita panjang lebar pasal nak bawak dokumen ape sekali.

cara cakap dalam telefon - bagus.agak mesra.ade plus point disitu utk book cover.haha

so set time dengan F untuk smpai di klinik pada pkul 7 pagi.haaaaaa memang janji melayu sebab lepas sahur tertido.

7.50 sampai diklinik.serahkan dokumen dan tunggu dipanggil.

dalam 15 minit nurse panggil untuk buat ujian air kencing, ukur tinggi, berat dan tekanan darah.

kemudian ke ruang menunggu B (sebelah) sambil tengok video penjagaan anak yang asik berulang setiap 5 minit.

nurse memanggil ke ruang menunggu lain pula untuk memberi ceramah kepentingan susu ibu.saya rasa sangat la mengantuk tapi anggukkan aje bile die tengok haha.

kembali ke ruang menunggu B.tggu nombor dipanggil.no 9.hehe.awal la jugak kan.

bila masuk bilik, nurse perkenalkan diri.nurse will elaborate/buat:

1) memberi penerangan pasal buku pink dan setiap kali datang ape yang perlu buat.
2) seorang nurse akan in charge utk saya.so setiap kali dtg die akan entertain sy.
3) cara makan ubat/vitamin
4) amik darah (dr hujung jari) utk tahu kepekatan darah.perlu lebih dr 11.i scored 11.3.sipi sipi jewwww mak.
5) Nurse akan check badan kita.
6) tanyakan info2 pasal kita dan famili - last period (mesti rekod!!!kalau malas download je apps), penyakit mak/ayah, merokok ke.
7) masa ni tanya la soalan2 bodoh pun tidak ape.aku tnya mcm2 smpai die annoyed.hehe

lepas tu terus kene amik darah (kat Kepong ni amik darah hanya Selasa shj sebab tu nurse yang jawab telefon tu cadangkan saya dtg selasa). amik darah untuk cek blood group, utk cek penyakit2 yang saya memang tak igt die sebut.

simpan buku elok2.

dokumen yang diperlukan;

1) IC isteri (original) & ic suami (copy)
2) sijil nikah (copy)
3) bil terkini (copy and original)

saya settle smua dalam 9.40. rasa sia2 amik cuti.tapi takpe boleh jalan and balik rest hehe.

persiapan mental:

1) jangan terpengaruh dengan blog/forum yang ckp KK tak bagus. pergi dulu.
2) datang awal.
3) dengar arahan nurse.
4) bawak majalah.
5) kalau konfius tanya.
6) banyakkan berdoa supaya semua berjalan lancar.



salam ramadhan buat semua mummy to be




Comments

Popular posts from this blog

review kasut christy ng

im a bit disappointed yesterday. as much as i wanted to go to the Christy Ng's shop, i failed to amuse myself.  this i my personal view. i am sorry if it hurt. located at Uptown Damansara, u can find the shop at the 2nd level of the building.to my surprise, as i think it will be located at the ground floor for easy visiting.nevermind. step in, i was welcomed by a shouting from one of the staff to another staff , "there's customer outside!".she pressed the lock to unlocked the door.next i was directed to a small room of shoes.i guess my bedroom is larger ;p  i prompted myself to take the shoes and try..omg the sales person warned me not to try the one which doesnt suit my feet.i wasss likeeee whattttt?never in my life i got such warned even i was in charles & keith. can u nice2 telling me ha? looking at the material itself,compared to the hike price, i reaaaallly dun give a damn.or in a nice2 word, memang tak sesuai la material verses harga .for the same

Babysitter - Damansara Damai

maafkan saya tetapi ini pendapat peribadi saya yang terluka. Rindu nak menulis entry yang sarat. sebab selalu nye entry ntah hapehape.selalu cube taip di notepad tetapi gagal diabadikan sebab tk sempat habis satu perenggan dah ade kerje kene attend. sebenarnya hati saya masih lagi berbaur kecewa dengan sikap babysitter. selalu memujuk diri Allah kan maha adil.maha mengetahui.mungkin ade hikmahnye.ade tempat yang lebih baik. tetapi hati selalu teruji sebab benda-benda remeh.lalu terus mengaitkan dengan hal babysitter. begini cerita nya.. lepas kelahiran baby D, saya dan suami masih lagi kabur pasal kepentingan babysitter/taska.kami sangka dengan bertanya SEORANG DUA masalah kami selesai..TARAAA saya rasa telah bertanya hampir separuh daya saya hilang. kami mencari sehinggakan Baby D terpakse ditransportkan semula ke Ipoh.sampai la kami jumpa babysitter yang sekarang ni,mari kenali dengan nama M.saya telah meletakkan iklan di majalah.com dan beberapa orang telah

review butik pengantin - ipoh

Ipoh can be classified as a small town thus the option for brides could be a little narrow (in terms of material/design) but somehow its still helped. when i first did my survey on boutique, i was putting quite alot of hopes. i want something  similar  to the magazine.hehe. i had wrote a quick review remember? cakap melayu la plak.hehehe and finally i choose Butik Inai Pengantin located in Taman Soon Choon.nak pegi survey butik tak susah.but from my experience, it is more than enough if you compared 3-4 boutiques only.tak payah pening2.sebab itu pun dah ckup banyak dan makan byk masa tambah2 kalau u alls keje kat tempat lain. the time frame?dalam 5-6 bulan sebelum majlis.itu pun kalau bukan tarikh favorite.kalau tarikh fav mungkin lagi awal. saya pilih butik inai sebab: 1) dekat dengan rumah 2) ada pelamin bunga besar seperti yang diharapkan 3) kebanyakkan kedai yang saya survey adalah lebih kurang je harga die 4) assistant die  agak bagus jugak baran