Skip to main content

week 7 - buka buku

semalam pegi bukak buku di Metro Prima Kepong.dari review yang saya baca semua KKIA (Klinik Kesihatan Ibu dan Anak) tak bagus dari segi perkhidmatan, masa dan lain2. saya pun turut terpengaruh (tidak baik sekali) dan telah membuat sedikit persiapan mental. pertama dengan menelefon. bertanya ala kadar tentang hari sepatutnya datang dan nurse pun bercerita panjang lebar pasal nak bawak dokumen ape sekali.

cara cakap dalam telefon - bagus.agak mesra.ade plus point disitu utk book cover.haha

so set time dengan F untuk smpai di klinik pada pkul 7 pagi.haaaaaa memang janji melayu sebab lepas sahur tertido.

7.50 sampai diklinik.serahkan dokumen dan tunggu dipanggil.

dalam 15 minit nurse panggil untuk buat ujian air kencing, ukur tinggi, berat dan tekanan darah.

kemudian ke ruang menunggu B (sebelah) sambil tengok video penjagaan anak yang asik berulang setiap 5 minit.

nurse memanggil ke ruang menunggu lain pula untuk memberi ceramah kepentingan susu ibu.saya rasa sangat la mengantuk tapi anggukkan aje bile die tengok haha.

kembali ke ruang menunggu B.tggu nombor dipanggil.no 9.hehe.awal la jugak kan.

bila masuk bilik, nurse perkenalkan diri.nurse will elaborate/buat:

1) memberi penerangan pasal buku pink dan setiap kali datang ape yang perlu buat.
2) seorang nurse akan in charge utk saya.so setiap kali dtg die akan entertain sy.
3) cara makan ubat/vitamin
4) amik darah (dr hujung jari) utk tahu kepekatan darah.perlu lebih dr 11.i scored 11.3.sipi sipi jewwww mak.
5) Nurse akan check badan kita.
6) tanyakan info2 pasal kita dan famili - last period (mesti rekod!!!kalau malas download je apps), penyakit mak/ayah, merokok ke.
7) masa ni tanya la soalan2 bodoh pun tidak ape.aku tnya mcm2 smpai die annoyed.hehe

lepas tu terus kene amik darah (kat Kepong ni amik darah hanya Selasa shj sebab tu nurse yang jawab telefon tu cadangkan saya dtg selasa). amik darah untuk cek blood group, utk cek penyakit2 yang saya memang tak igt die sebut.

simpan buku elok2.

dokumen yang diperlukan;

1) IC isteri (original) & ic suami (copy)
2) sijil nikah (copy)
3) bil terkini (copy and original)

saya settle smua dalam 9.40. rasa sia2 amik cuti.tapi takpe boleh jalan and balik rest hehe.

persiapan mental:

1) jangan terpengaruh dengan blog/forum yang ckp KK tak bagus. pergi dulu.
2) datang awal.
3) dengar arahan nurse.
4) bawak majalah.
5) kalau konfius tanya.
6) banyakkan berdoa supaya semua berjalan lancar.



salam ramadhan buat semua mummy to be




Comments

Popular posts from this blog

review kasut christy ng

im a bit disappointed yesterday. as much as i wanted to go to the Christy Ng's shop, i failed to amuse myself.  this i my personal view. i am sorry if it hurt. located at Uptown Damansara, u can find the shop at the 2nd level of the building.to my surprise, as i think it will be located at the ground floor for easy visiting.nevermind. step in, i was welcomed by a shouting from one of the staff to another staff , "there's customer outside!".she pressed the lock to unlocked the door.next i was directed to a small room of shoes.i guess my bedroom is larger ;p  i prompted myself to take the shoes and try..omg the sales person warned me not to try the one which doesnt suit my feet.i wasss likeeee whattttt?never in my life i got such warned even i was in charles & keith. can u nice2 telling me ha? looking at the material itself,compared to the hike price, i reaaaallly dun give a damn.or in a nice2 word, memang tak sesuai la material verses harga .for the...

When Swiss Meringue Buttercream hurt you

First, I am not a baker. Like those home bakers. But still, I have been baking for quite sometimes. Trying many recipes.  I bake Chocolate Cake yesterday. And lately, my mind is on Swiss Meringue Buttercream. Like I have to give it a try, no matter what. Hence the "d-day" arrived. And I'm not enjoying it at all. My buttercream is grainy!!!! The granulated sugar just refused to dilute in the white eggs! They just being too stubborn, don't they? I almost melting just by keep on stirring and hoping my sugar will be dissolved. But they won't. The temperate should reach 160F/71c. But still, my sugar is still can be seen and touch. Deep in my heart I know, I failed. I sit down. Calm myself and start searching how to fix it. With sweat all over me. Crying inside. I found this kinda fix : Trying to reheat the whole batch or partially. By adding some fluid will help the sugar dissolved. But through this process, I think the problem is sugar itself. It has to really melt in...

Formula milk in breasfeeding-friendly hospital?

Wah sedar tak sedar Daniyel reached 3 weeks today.wehuuuu *throw confetti Daniyel is a great boyyyy.such a bless. Mummyyy is such a cranky unbehave mum,in another note. Mom skip breakkie bcos of the sleepiness,forgot to tie up hair, lessen the jamu dosage n throw tantrum to f in every single thing that doesnt fall in places. Maybe we could call it baby blue? And yesterday somebody told me that nurses in hospital will feed ur baby with formula milk once the baby was born.no wonder the babies in nursery remain silent n sleep all night. I felt betray.all this while during my check up and by seeing the hspital wall,breasfeed is widely promoted. Like non other thing allowed.Some new mum like me dun even think bout formula milk n make it look like a SIN. I am angry in disbelief.could anyone clarify?please. So that I could sleep better.