Skip to main content

family planning

p/s: ini hanyalah nukilan peribadi.tiada kaitan hidup dan mati.

ok la.sekarang soalan favorite yang orang2 akan tujukan dekat saya (or F) adalah....dah ade ke belum.yeahh the basic query once u got married.saya tak salah kan orang tapi tak boleh ke kite tak tanya orang dah conceived ke belum?mcm ade sikit anoying disitu bile orang tanya pasal hal ehwal katil kita. nak nak orang tu bukan kenal kita sangat pun.

kadang-kadang setengah orang tu bukan tanya pregnant je, pasal lain2 pun nak tahu jugak. memanglah konon2 nampak mcm caring tapi extra menyampah pun hado.kenapa masa kitaorang nak kahwin dulu tak nak tanya ade ckup duit ke.kalau tak ckup nak tolong tambah. tu baru caring yang sebenar.

ok la sy sebenar nya bercerita pasal family planning.yela nama pun dah kwen maka haruslah ade perancangan untuk semua benda.first is rumah.since F dah ade rumah kita just focus mcm mane nak decor and simpan duit untuk renovate.alhamdulilah dapur and depan dah siap2 renovate.for the time being, focus on decor.jadi rase nye ok la untuk perkembangan orang yg baru nak hidup kan.

bab anak.dah smpai perenggan ke 4 baru nak ckp hal tajuk hehe.sebelum tu nak tanya salah ke kalau kita merancang?yes both of us have agreed untuk cuba pregnant tahun depan, dengan izin Allah. yang timbul nye isu merancang setahun ni, yela orang baru kwen mesti nak manja2 kan (muntah darah). selain dari tu, we both have our own struggle. F dengan belajar + kerja nye.saya kerja kerja tak abis abis.kami masing-masing cuba menyeimbangkan diri.one thing of myself is i am easily stress. kalau makan makanan sejuk pun haku jadi stress.nampak tak ade kebimbangan disitu.i have to maintain myself, inner and outer. 

and one thing, i have to drive thru the busiest road, which added the pressure. ni pun kene belaja calm kan diri ataupun berenti kerja haje ;p some more, there are alot of things to be learned  inside this marriage itself.

merancang. banyak yang salah faham rasa nye mengenai merancang anak ni.bukan bermaksud menidakkan ketentuan Allah.sebagai manusia tak salahkan kita merancang untuk kehidupan kita.dalam masa yang sama Allah pun ade perancangan yang lebih baik untuk kita.jadi sebagai manusia kita perlu berdoa dan meminta dari Nya yang terbaik.jalan terakhir adalah menerima kententuan-Nya setelah merancang, berdoa dan redha.sama2 berusaha yang terbaik kearah kehidupan.tak gitu?

contoh nye lah..ade sepasang suami isteri yang baru berumah tangga,kehidupan setakat cukup makan pakai,memang ade niat untuk menimang zuriat (yela orang kurang akal je tak nak zuriat) tapi kene hold dulu disebabkan masalah kewangan ataupun masih mencari kestabilan dalam hidup setelah berkahwin.jadi adakah salah jika die merancang utk tidak mempunyai anak didalam tempoh terdekat?

katankanlah, die tidak merancang,tidak berfikir panjang ataupun memegang prinsip "rezeki anak" maka die pun mengandung dan melahirkan anak.apa akan jadi pada anak tersebut setelah lahir? tak cukup kasih sayang?tidak ckup makan pakai?atau pun paling teruk tidak mendapat didikan sempurna, mashaallah.

jadi sebelum menjadi ibu bapa, persiapkan lah diri.cari keseimbangan dalam diri, belajar untuk bertenang, seimbangkan kerjaya, berdoa kepada Allah.moga-moga kita semua mendapat rahmat-Nya.

aminn.








Comments

Popular posts from this blog

review kasut christy ng

im a bit disappointed yesterday. as much as i wanted to go to the Christy Ng's shop, i failed to amuse myself.  this i my personal view. i am sorry if it hurt. located at Uptown Damansara, u can find the shop at the 2nd level of the building.to my surprise, as i think it will be located at the ground floor for easy visiting.nevermind. step in, i was welcomed by a shouting from one of the staff to another staff , "there's customer outside!".she pressed the lock to unlocked the door.next i was directed to a small room of shoes.i guess my bedroom is larger ;p  i prompted myself to take the shoes and try..omg the sales person warned me not to try the one which doesnt suit my feet.i wasss likeeee whattttt?never in my life i got such warned even i was in charles & keith. can u nice2 telling me ha? looking at the material itself,compared to the hike price, i reaaaallly dun give a damn.or in a nice2 word, memang tak sesuai la material verses harga .for the...

When Swiss Meringue Buttercream hurt you

First, I am not a baker. Like those home bakers. But still, I have been baking for quite sometimes. Trying many recipes.  I bake Chocolate Cake yesterday. And lately, my mind is on Swiss Meringue Buttercream. Like I have to give it a try, no matter what. Hence the "d-day" arrived. And I'm not enjoying it at all. My buttercream is grainy!!!! The granulated sugar just refused to dilute in the white eggs! They just being too stubborn, don't they? I almost melting just by keep on stirring and hoping my sugar will be dissolved. But they won't. The temperate should reach 160F/71c. But still, my sugar is still can be seen and touch. Deep in my heart I know, I failed. I sit down. Calm myself and start searching how to fix it. With sweat all over me. Crying inside. I found this kinda fix : Trying to reheat the whole batch or partially. By adding some fluid will help the sugar dissolved. But through this process, I think the problem is sugar itself. It has to really melt in...

Formula milk in breasfeeding-friendly hospital?

Wah sedar tak sedar Daniyel reached 3 weeks today.wehuuuu *throw confetti Daniyel is a great boyyyy.such a bless. Mummyyy is such a cranky unbehave mum,in another note. Mom skip breakkie bcos of the sleepiness,forgot to tie up hair, lessen the jamu dosage n throw tantrum to f in every single thing that doesnt fall in places. Maybe we could call it baby blue? And yesterday somebody told me that nurses in hospital will feed ur baby with formula milk once the baby was born.no wonder the babies in nursery remain silent n sleep all night. I felt betray.all this while during my check up and by seeing the hspital wall,breasfeed is widely promoted. Like non other thing allowed.Some new mum like me dun even think bout formula milk n make it look like a SIN. I am angry in disbelief.could anyone clarify?please. So that I could sleep better.